torsdag 12 september 2013

Är du med?

bildkälla
 
Det här med marknadsföring är inte lätt. Förr räckte det kanske med en annons i tidningen. Det var ganska dyrt, men räckvidden var stor och oftast gav det bra resultat.
Men numera har inte alla en papperstidning utan kanske läser sin morgontidning på nätet eller inte alls.
Nu gäller det att vara med i cyberrymden och ha en Facebooksida och en blogg och ett instragramkonto (@storartat) och skicka ut nyhetsbrev och ha en hemsida och vara med på "events" (jag avskyr det ordet - inte företeelsen) och nätverka, i verkligheten, men också på nätet, och ligga på som bara den heeeela tiden.

Det tar både kraft och tid och kräver helt andra kunskaper än förut. Det är också svårt att få struktur på det hela och det lättaste är förstås att anlita någon som kan allt det här.
Men om man som jag är en ensam småföretagare finns det inte så stor marknadsföringsbudget, utan då gäller det att fixa det själv.

Det gäller att vara kreativ och fyndig och lägga ut bilder på sina produkter,
Det gäller att vara positiv och driftig och aldrig misströsta.
Det gäller att hitta de rätta kanalerna och frottera sig med rätt personer i rätt forum.
Det gäller också att hitta en balans och inte bli "tjatig" och upprepa sig.
Det gäller att inse sina begränsningar och att ha tålamod.
Det gäller att vara modig och ändå inte tappa modet.
Men att inte glömma bort att ha roligt under tiden!

Förresten: På tal om marknadsföring - vill du ha mitt nyhetsbrev?
Skicka mig ett meddelande HÄR, så kommer det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar