måndag 1 januari 2018

Stone Island

Jag är väldigt förtjust och intresserad av att läsa och se reportage och artiklar om nya och kreativa människor och produkter inom textilbranschen. 
Det finns så mycket nya sätt att tillverka kläder på och så många olika material som uppfinns hela tiden i olika syften. Tekniskt textil kommer alltmer och används inom så många olika områden; medicin, bilindustri och konfektion är bara några få exempel.
Internet är en fantastisk källa till att hitta nya företag och innovationer inom textilbranschen.

Ett för mig nytt företag är Stone Island. Ett företag som säljer sportkläder och som experimenterar mycket både med material och design.

Eftersom jag stickar mycket själv (en del säljer jag i webshopen) läste jag om dessa tröjor med stort intresse. Ice Knit, dubbelstickade tröjor, som ändrar färg efter temperatur. Så häftigt tycker jag. Snyggt? Tja, det är väl en smaksak, men kul!

Stone Island research experiments for the first time the thermo-sensitive sweater. Garments are created with a double knit construction: the outer face is made in an exclusive thermo-sensitive yarn that drastically changes color when exposed to cold, while the inner one is in pure wool. From yellow to orange, from emerald to military green, from ivory to anthracite.







Vad tycks?

Inga kommentarer: