onsdag 18 juli 2018

Dinosaurier

Jag har tidigare inte sytt så mycket i trikå, men det har blivit allt oftare den senaste tiden.
Tidigare har jag nästan enbart sytt i vävda tyger - och då mest i linne - och trodde att det var så svårt att få till det i stickade tyger. MEN många av mina syvänner hävdade raka motsatsen och utmanade mig att prova.

Att då sy barnkläder och mössor är ett bra sätt att få kläm på skillnaderna mellan att sy i trikå och vävda tyger.
Det krävs lite annan teknik, andra symaskinsnålar och som vanligt är det sedan bara övning och övning och övning som gäller.
Där finns det mycket hjälp att hitta på Youtube.

Dessutom finns det fantastiska tyger numera i trikå, som gör att man bara vill sy mer och mer. Trikå är väldigt förlåtande att sy i och plagget behöver inte alls ha en perfekt passform eftersom det formar sig lite efter kroppen det ska sitta på.

Man kan sy i enfärgat eller mönstrat eller kombinera de två.
Digitaltryckta trikåer är nåt som kommit starkt. Då ser mönstret ut som om det var fotograferat eller målat på tyget.
Typiskt digitaltryck
Andra mönster kan vara prickar, ränder och andra bilder, men mer stiliserade.
Trikåtyg med vargar (inte digitaltryck)

Inte heller digitaltryck, men fint!
Hur som helst tycker jag att är det roligt att sy i trikå numera och allt blir fint med så fina tyger.
Så här kan en klänning i dinosaurietyget bli och mottagaren blev också supernöjd - vilket förstås är det roligaste av allt!

Björne modellar i dinosaurieklänningen!




Inga kommentarer: