tisdag 26 juli 2016

Fru Rosvall fanns inte...

...men väl fröken Johansson.
Jag har fått en uppdatering om "fru Rosvall" i Grönteboda.

Kvinnan jag köpte tyget av skriver så här:
"Nu har jag äntligen kommit ihåg att fråga min systerdotter efter väverskans namn. Hon hette Anna Malvina Johansson. Dom levde i "synd" så hon hette inte fru Rosvall.
Dom "levde i synd" så hon hette inte fru Rosvall. Och tyget/lakanet är mellan 80 och 100 år gammalt. Lite osäkert, men troligare 100 än 80. Det är väl rätt troligt att hon vävde lakanen i början av deras förhållande? Så´na linnelakan höll ju hela livet och gick inte att slita sönder. Hade hon hunnit brodera några initialer på monogrammet? Det kommer jag inte ihåg om där fanns."

Nej, några initialer fanns det inte...

...men väl början på ett monogram.
Den här historien lever ett eget liv! Sååå intressant tycker jag!
Kanske följer det en fortsättning också?
Om inte förr så när jag får sytt något av det vackra tyget!

2 kommentarer:

Anonym sa...

... Och den fortsättningen ser jag fram emot. Att få se vad Du åstadkommer av detta vackra tyg. Och jag är så glad att linnetyget/lakanet har hamnat hos rätt person. Tack Ann för att du tar hand om "kulturarvet" och för att du berättar för mej, och andra, vad som händer med tyget.
Kvinnan alias Katrina. Eller tvärtom Katrina alias kvinnan

STORARTAT! sa...

Du kan tro att jag också är glad att jag fick ta hand om detta fina. Tyget ska få ligga och mogna lite innan jag bestämmer mig för vad det ska bli. Det är ju ett stort tygstycke, så det kan räcka till mycket. Men jag lovar att berätta mera...