lördag 30 juli 2016

Visst är det svintrist att sy i knappar?

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att det är så tråkigt att sy i knappar. Kanske är det därför jag oftast bara har enstaka stora knappar i mina kläder?


Ibland kommer nån i familjen och ber mig sy i en napp i ett plagg och det är bara" stora sucken". Argumentet brukar vara "det går mycket fortare när du gör det".
MEN jag har ett knep, som gör att det går fortare och bara är trist en pytteliten stund.


Jag syr alltid med fyrdubbel tråd.

Då blir det knepigt att trä en vanlig synål, men jag använder då en tapisserinål med spets. Det är en nål, som man vanligtvis använder när man broderar på tät bomulls- eller linneväv. Men den går utmärkt att sy fast knappar med också. Ögat är stort och det är lätt att få i alla trådarna på en gång.


                             


Tapisserinålar finns att köpa där man säljer andra nålar, men tänk på att det ska vara med spets. Det finns trubbiga också, som man broderar med på glesare väv t.ex "aidaväv"

Aidaväv  Bildkälla

 Ett annat hjälpmedel jag använder ofta är en fingerborg. Det behöver jag när jag syr i knappar i tjockt tyg, t.ex. jeanstyg eller annat grovt bomullstyg. Tyget är oftast i flera lager där knappen ska sitta och då är fingerborgen räddningen för alla fingertoppar.

Gammalt och nytt samsas och båda behövs.

Här ovan ses en modern variant från Prym, som jag gillar skarpt. Den är i mjukt gummi, som sitter bra på fingret och i vit hårdplast på toppen. Rekommenderas varmt! Just den här har en god vän köpt till mig från Rosa Huset, men de finns säkert på fler ställen. Själv hade hon köpt sin på Syfestivalen vid något tillfälle!
Rekommenderas varmt!

Nu är de bara att börja med nya tekniken när du syr i knapparna!


Visa knappar är roligare att sy i än andra. De här i kohorn t.ex. med färgad "kopäls" infasad på ovansidan!

PS Glöm inte bort tävlingen! Den håller på till midnatt i morgon, söndag!

Inga kommentarer: