måndag 23 juli 2012

Lagningsbyrån

Här på STORARTAT syr vi inte bara nytt. Vi är också väldigt förtjusta i återvinning och lagning av favoritplagg. På www.grannar.se kan man läsa min annons om syhjälp vad det gäller lagning och/eller ändring av kläder. Men då bör man förstås husera i Göteborg så att det går att prova och testa så att det blir bra.
Det vanligaste är byte av blixtlås i favoritjeansen eller favoritjackan. Jag kan förvåna mig över att det ganska ofta sitter usla blixtlås i dyra plagg. Fast det är klart så att om man inte själv kan byta eller känner som kan hjälpa till...ja då får man köpa en ny jacka. Så enkelt var det...

Häromdagen fick jag ett hedersuppdrag av maken. Kragarna på jeansjackorna var trasiga - i ordets rätta bemärkelse. Trasor och fransar var det enda som fanns. Var gör man då? Man gör som man gjorde förr i världen - syr och vänder och lagar och skarvar och vips - så är den som ny. Då känner jag mig nöjd.

  • Kragen fick ny fin baksida i svart skinn och gamla baksidan blev plötsligt framsida..

...och här blev baksidan ny framsida och ny baksida fixades av ett par gamla jeans.

3 kommentarer:

Cicki sa...

Å jag har sytt en ny påse till gummimadrassen. Det gick åt ett halvt gammalt vitt underlakan till det. Bra återanvändning av gamla slitna lakan.....:-)

Vi kan, vi!

Ruta Ett sa...

Visst är det bra med återanvändning! Det kan bli till allt möjligt!

Vonkis sa...

Blev ju jättefint det där. Bland mormors sysaker som var kvar när hon gick bort fanns det flera blixtlås, som hon tagit lös från plagg som det inte gick att rädda mer. Spara det som spara gick och återanvända det som gick, det var min mormor det.